خطرات مصرف بی رویه نوروبیون چیست؟

به گزارش تا بینهایت، مقدمه: نوروبیون دارویی است که حاوی ترکیبی از ویتامین های گروه ب می باشد و برای درمان کمبودهای تغذیه ای و اختلالات عصبی تجویز می گردد. با این حال، مصرف خودسرانه و بیش از حد این دارو می تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.

خطرات مصرف بی رویه نوروبیون چیست؟

مصرف خودسرانه نوروبیون به سرطان منجر می گردد؟

بسیاری از افراد انواع ویتامین B را به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی خود دریافت می نمایند، اما بعضی افراد در معرض خطر کمبودهای خاص هستند که باید از مکمل های نوروبیون مثل آمپول نوروبیون یا قرص آن استفاده نمایند که ضرورت دارد با توصیه پزشک انجام گردد.

به طوری کلی برای زنان باردار، افراد بالای 50 سال، گیاه خواران و افرادی که مصرف داروهای خاصی سطح ویتامین B را در بدن آنها کاهش می دهد یا جراحی بای پس معده داشته اند این دارو تجویز می گردد.

طبق گزارش جامعه پزشکی آمار مصرف خودسرانه دارو در ایران بالاست، اما این رقم در داروهای تقویتی ازجمله آمپول های نوروبیون قابل توجه تر است. سرانه مصرف داروهای تزریقی در ایران حدود 11.4درصد و تقریبا 4برابر جوامع پیشرفته است. آمپول نوروبیون از ویتامین های ب12، ب6 و ب1 تشکیل شده و در بین مردم ایران به عنوان آمپول تقویتی معروف است؛ دارویی بسیار رایج که عموم مردم تصور می نمایند باید برای درمان بیماری های مختلف، رهایی از خستگی و تقویت نیروی جسمانی تزریق نمایند. عجیب تر آنکه توصیه های مردمی برای تزریق نوروبیون هم به شدت رواج گرفته و بسیاری از مردم یکدیگر را به تزریق این آمپول در مواجهه با انواع بیماری ها و خستگی های روزانه توصیه می نمایند. با این که نوروبیون از خانواده ویتامین های گروه ب و در درمان بسیاری از اختلالات مؤثر است، اما اخطار جدی درباره آن مصرف بی رویه و بدون تجویز پزشکان است؛ چون می تواند عوارض مرگباری را برای فرد به همراه داشته باشد.

جدیدترین مطالعات نشان می دهد که مصرف خودسرانه این داروی ارزان و در دسترس می تواند زمینه بروز انواع مختلف سرطان را فراهم کند. پزشکان هم می گویند یکی از دلایل مهم افزایش کبد چرب غیرالکلی در جامعه ایرانی استفاده مکرر از نوروبیون هاست؛ این در حالی است که مصرف بیش از حد نوروبیون، دوز فلزات سنگین موجود در بدن را هم بالا می برد و می تواند به عوارضی ازجمله مسمومیت منجر گردد.

خوش فروش ترین داروی داروخانه ها

صاحب یک داروخانه در شمال تهران، نوروبیون رو یکی از خوش فروش ترین داروهای موجود عنوان می داند و می گوید: به طور میانگین روزانه 60 تا 70 آمپول را می فروشیم اما این عدد در بعضی زمان ها به 100 عدد فروش روزانه هم می رسد. نوربیون به طور کلی داروی ارزان و رایجی است و بین مردم هم به عنوان آمپول تقویتی معروف شده است. بسیاری از کسانی که به ما مراجعه می نمایند، می گویند در مواقع خستگی و کاهش قوای جسمانی این آمپول را ترزیق می نمایند. قیمتش هم چندان گران نیست و هر کسی از پس خرید یک آمپول 10 هزار تومانی برمی آید.

او درباره این که آیا حاشیه سود فروش این محصول باعث افزایش مصرف آن شده است، بیان می نماید: سود چندانی برای ما ندارد اما به طور کلی استقبال از آن زیاد است. هم پزشکان زیاد تجویز می نمایند و هم تقاضای شخصی آن زیاد است. ما مراجعات زیادی داریم که در زمان خستگی و بی حالی هم سرم تزریق می نمایند و هم آمپول نوربیون. عمدتا هم عنوان می نمایند که حالشان پس از تزریق این داروها بهتر می گردد.

درباره نوروبیون

آمپول تزریقی عضلانی

حاوی ویتامین های ب12، ب6 و ب1

آمپول نوروبیون نسبت به قرص آن، اندازه جذب بالاتری در بدن دارد

برای درمان کم خونی، سوزن سوزن شدن پوست، اختلالات عصبی، احساس خستگی مفرط، بهبود سلامت سیستم عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن

عوارض جانبی خاصی ندارد

محدودیت سنی دارد و برای افراد زیر 14 سال توصیه نمی گردد

مصرف آن باید با نظر پزشک باشد تا با داروهای دیگری که شخص مصرف می نماید، تداخل نداشته باشد.

نکات تکمیلی:

1: یکی از مهمترین خطرات مصرف بیش از حد نوروبیون، افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان است. مطالعات اخیر نشان می دهد که دریافت بیش از حد ویتامین های گروه ب می تواند زمینه را برای رشد سلول های سرطانی فراهم کند.

2: علاوه بر این، مصرف خودسرانه نوروبیون می تواند به افزایش چربی کبد و بروز کبد چرب غیرالکلی منجر گردد. این شرایط می تواند به آسیب جدی کبد و اختلال در عملکرد آن بینجامد.

3: مسمومیت با فلزات سنگین یکی دیگر از عوارض احتمالی مصرف بیش از حد نوروبیون است. این دارو حاوی مقادیر کمی از فلزات سنگین است که در صورت تجمع در بدن می توانند سمی باشند.

4: افراد مبتلا به بیماری های کلیوی یا کبدی باید در مصرف نوروبیون بسیار محتاط باشند، زیرا این دارو می تواند بار اضافی را بر این اندام ها تحمیل کند و شرایط آنها را وخیم تر نماید.

5: در بعضی موارد، مصرف بیش از حد نوروبیون می تواند باعث اختلالات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال گردد. این عوارض می توانند به کاهش وزن و آسیب به سیستم گوارشی منجر شوند.

6: علاوه بر این، مصرف خودسرانه نوروبیون ممکن است با داروهای دیگری که فرد مصرف می نماید تداخل داشته باشد و باعث کاهش یا افزایش اثربخشی آنها گردد.

7: در بعضی موارد نادر، مصرف بیش از حد نوروبیون می تواند باعث واکنش های آلرژیک شدید مانند تورم صورت، گلو یا زبان گردد که نیازمند مداخله پزشکی فوری است.

8: افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید باید در مصرف نوروبیون احتیاط نمایند، زیرا این دارو می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

9: در زنان باردار، مصرف بیش از حد نوروبیون ممکن است باعث عوارض جانبی برای جنین گردد. بنابراین، آنها باید تحت نظر پزشک متخصص زنان این دارو را مصرف نمایند.

10: در بچه ها، مصرف بیش از حد نوروبیون می تواند باعث اختلالات رشد و تکامل گردد. بنابراین، والدین باید از مصرف خودسرانه این دارو برای بچه ها خودداری نمایند.

سخن پایانی

با توجه به خطرات جدی مصرف بیش از حد نوروبیون، مهم است که افراد از مصرف خودسرانه این دارو خودداری نمایند و آن را فقط با تجویز و نظارت پزشک مصرف نمایند. رعایت این نکته می تواند از بروز عوارض جانبی جدی جلوگیری کند و سلامت افراد را تضمین نماید.

انتشار: 16 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1403 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2295

به "خطرات مصرف بی رویه نوروبیون چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات مصرف بی رویه نوروبیون چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید